Inspiratiedag Werkgroep Vluchtelingen

‘Ik was een vreemdeling en jullie hebben Mij opgenomen.’ (Matteüs 25: 35)

Met deze woorden maakt Jezus duidelijk dat het gastvrij ontvangen van vreemdelingen in het midden van een gemeenschap iets van Gods aanwezigheid laat zien.

De landelijke overheid heeft in de afgelopen jaren helaas niet geïnvesteerd in een veilige toegang, goede procedures en duurzame opvang voor vluchtende mensen. We herinneren ons de verschrikkelijke beelden van asielzoekers die in Ter Apel in de open lucht moesten slapen.

Gelukkig zijn er kerken en kerkelijke vrijwilligers, die samen met veel anderen, bereid zijn om vluchtelingen een bed te bieden en in hun gemeenschap op te nemen. Op deze Inspiratiedag laten we concrete voorbeelden zien om zelf ook actief te worden en van elkaar te leren. Er is meer mogelijk dan vaak gedacht! Ook willen we overheid en politiek wijzen op hun verantwoordelijkheid. Want er moet wel een structurele oplossing komen.

De Werkgroep Vluchtelingen van de Raad van Kerken nodigt u daarom heel hartelijk uit voor deze inspirerende dag op 5 november in Amersfoort! Ga in gesprek, deel ervaringen en laat u inspireren door anderen.

Van harte welkom!

Els, Kor en Karel vertellen graag alvast wat zij deze dag delen over respectievelijk het media-project Shadow Game, Friends4Friends en De Thuisgevers. Ook Carolus Grütters (onderzoeker bij het Centrum voor Migratierecht van de Radboud Universiteit), Rikko Voorberg, Eefje Blankevoort, INLIA, MiGreat.org, Justice and Peace en Vluchtelingenwerk vertellen deze dag over inspirerende initiatieven.

Het programma

Zaterdag 5 november 2022

10.00 uur Inloop met koffie en thee

10.30 uur Welkom en opening Ineke Bakker, voorzitter Werkgroep Vluchtelingen van de Raad van Kerken in Nederland

10.40 uur Ongezien onrecht in het vreemdelingenrecht Carolus Grütters, onderzoeker bij het Centrum voor Migratierecht (CMR) van de Radboud Universiteit, kijkt nuchter aan tegen de spookverhalen over alle vluchtelingen die naar Europa komen. Hij komt met feiten en cijfers, én met perspectief.

11.10 uur Ruimte voor vragen en reacties

11.30 uur Aan de grenzen van Europ Rikko Voorberg vertelt over zijn ‘walk of shame’, waarbij hij o.a. op de Balkan  vluchtelingen opzoekt naar wie niemand omkijkt – een pastorale invalshoek die ook in Nederland kansen biedt.

11.50 uur Ruimte voor vragen en reacties

12.10 uur Shadow Game Presentatie van dit prijswinnend multimediaproject door Els van Driel en Eefje Blankevoort

12.30 uur Lunchpauze

13.15 uur Eerste ronde concrete voorbeelden van initiatieven ter inspiratie INLIA / Friends4friends / lokaal initiatief

Intermezzo 13.45 uur Tweede ronde concrete voorbeelden uit de praktijk Kerk in Actie / Justice and Peace / Vluchtelingenwerk

14.15 uur En dan nu… Sprekers en degenen die de concrete voorbeelden gepresenteerd hebben krijgen ieder een tafel. Kies de tafel met het voor jou meest inspirerende onderwerp en bedenk samen met de andere deelnemers wat je er in eigen omgeving mee zou kunnen doen, maar ook wat overheid en politiek zouden moeten doen.

15.00 uur Snelle terugkoppeling vanuit de groepen

15.15 uur Liturgische afsluiting

15.45 uur Einde, ruimte voor napraten

Zaterdag 5 november 2022 van 10.00 – 16.00 uur

Johanneskerk, Westsingel 30, 3811 BB  Amersfoort

Kosten
Een vrijwillige bijdrage is zeer welkom. Voor koffie, thee en lunch wordt gezorgd.

Aanmelden

We heten u van harte welkom op deze Inspiratiedag in Amersfoort! Stuurt u ons (vóór 30 oktober) aub een mail met uw aanmelding >