Tentoonstelling Kerken & Slavernij

• Datum:

In de tentoonstelling Kerken & Slavernij / Heilzame Verwerking Slavernijverleden is de rol van verschillende kerken in het slavernijverleden onderzocht – waarbij met name Suriname centraal staat. Specifiek wordt er in de tentoonstelling ingegaan op de rol die de kerk speelde op de plantages en in het legitimeren van de slavernij.

Ook is er aandacht voor religieuze abolitionisten, spirituele invloeden en de uiteenlopende ervaringen aangaande het geloof voor zwart en wit: structuren wiens erfenis in de vorm van misvattingen en onbegrip tot op de dag van vandaag in de geloofsgemeenschappen doorwerkt. De tentoonstelling is samengesteld door curator Vincent van Velsen, in samenwerking met de werkgroep Heilzame Verwerking Slavernijverleden van de Evangelische Lutherse Diaconie.