Ontmoetingsdag VRL & NICC: De Naam van God hooghouden – de toekomst!

• Datum:
  • Locatie: Kapucijnenklooster
  • Adres: Dreef 42, Meersel-Dreef

Op zaterdag 9 december 2023 vindt vanuit de Vereniging Religieuze Leefgemeenschappen en het project Networking Intentional Christian Communities een ontmoetingsdag plaats voor vertegenwoordigers van christelijk (geïnspireerd) gemeenschapsleven in Vlaanderen en Nederland (ordes en congregaties, verbonden lekengemeenschappen, stadskloosters en monastieke pioniersplekken). Een realistische blik op de toekomst en versterking van de onderlinge contacten en samenwerking.

De bijeenkomst vindt plaats in het kapucijnenklooster in Meersel-Dreef, symbolisch op de grens gelegen van Nederland en Vlaanderen. De internationale gemeenschap van Kapucijnen is graag bereid om in de pauze het Franciscaanse Belevingscentrum en het uitgestrekte Mariapark te tonen.

Onder leiding van dagvoorzitter Maria van Mierlo komen o.a. de volgende mensen aan het woord: Christophorus Goedereis OFM-Cap, delegaat van de Kapucijnen in de Lage Landen, Paul Wennekes, coördinator NICC project, Rosaliene Israël, onderzoeker van leefgemeenschappen, Jos Bielen O. Praem, voorzitter Federatie van Bezinnings- en Ontmoetingshuizen in Vlaanderen, Jasper van Deurzen, projectleider ‘Ons kloosterpad’, Krijn Pansters, staflid Franciscaans Studiecentrum, Hilde Pex, coördinator Interdiocesane Dienst voor Gezinspastoraal Vlaanderen (IDGP), Marten IJmker, directeur Nieuw Sion, Esther van de Vate Ocarm, geassocieerd onderzoeker Institutum Carmelitanum Rome, Johannes van den Akker, voorzitter Vereniging van Religieuze Leefgemeenschappen.

Vanaf 10.30 uur:
Opening door dagvoorzitter Maria van Mierlo
• ‘De Naam van God hoog houden’, Christophorus Goedereis OFM-Cap, delegaat van de Kapucijnen in de Lage Landen
• De toekomst – conclusies uit het NICC project, Paul Wennekes, coördinator NICC project
• De toekomst: netwerken, delen van ervaringen, Rosaliene Israël, scriba van de Protestantse Kerk Amsterdam
• Uit de praktijk van het netwerken: Jos Bielen O. Praem, voorzitter Federatie van Bezinnings- en Ontmoetingshuizen in Vlaanderen

Middagpauze
(in herberg de Zevenster)
• Mogelijkheid bezoek van het Franciscaans Beleveniscentrum of het Mariapark

• De Toekomst – communicatie: hoe worden wij waar genomen?
• Jasper van Deurzen, projectleider ‘Ons kloosterpad’, kwartiermaker van het project ‘Het jaar van het Brabants Kloosterleven’
• Krijn Pansters, staflid Franciscaans Studiecentrum, ‘een interfranciscaans digitaal platform?’
• Hilde Pex, coördinator Interdiocesane Dienst voor Gezinspastoraal Vlaanderen (IDGP),
• Esther van de Vate Ocarm, geassocieerd onderzoeker Institutum Carmelitanum Rome, coördinatrice deelname van religieuzen aan het Kloosterfestival Nieuw Sion
• Hoe nu verder? Johannes van den Akker, voorzitter Vereniging van religieuze Leefgemeenschappen

16.30 uur:
Sluiting en drankje in de Zevenster

Vervoer en overnachten
Deelnemers die met het openbaar vervoer via station Breda komen, kunnen contact opnemen voor vervoer van station Breda-Centraal naar Meersel-Dreef en terug of voor een eventuele meerij-gelegenheid vanuit de eigen regio (er rijden geen bussen).
Deelnemers die de avond van tevoren al aan willen reizen kunnen één van de 12 éénpersoonskamers in het klooster in Meersel-Dreef reserveren (€ 30,- pppn.) of één van de 7 éénpersoonskamers of de tweepersoonskamer bij de zusters Norbertinessen in Oosterhout (€ 45,- pppn.).
Reservering van een kamer kan alleen via de organisatie en niet rechtstreeks bij de kloosters!

Deelnemers dragen 20,- bij (inclusief lunch)