Interreligieus gebed voor slachtoffers aardbevingsramp

• Datum:
  • Locatie: Grote Kerk
  • Adres: Lange Geldersekade 2, Dordrecht

Vier voorgangers van vier wereldgodsdiensten spreken zondagmiddag 19 maart een gebed uit in de Grote Kerk op de solidariteitsbijeenkomst voor de slachtoffers van de aardbevingsramp in Turkije en Syrië.  De geestelijken zijn: imam Ali Turk, rabbijn Albert Ringer, RK-pastor Sander Verschuur en dominee Paul Wansink.

Voordat de gebeden worden uitgesproken, zal een speciaal deel uit de Koran worden gereciteerd. Deze tekst klinkt wanneer mensen volgens de geloofstraditie worden begraven.  Voor dat belangrijke ritueel was nauwelijks tijd in het rampgebied gezien het grote aantal doden.

Door deze keuze op 19 maart wordt een belangrijke geloofstraditie in Dordrecht voortgezet. In de Grote kerk klonk in november 2017 het Kaddisj gebed dat vaak wordt uitgesproken in een rouwperiode. Hiervoor werd gekozen op een bijeenkomst waarop werd stilgestaan dat 75 jaar eerder de grootste groep Joden uit Dordrecht werd weggevoerd om vermoord te worden. Zij werden toen zo voor het eerst in de eigen stad herdacht,

Het eerste deel van de bijeenkomst heeft een duidelijk interreligieus karakter. Na een pauze, zo is de verwachting, is er vanaf half vier een algemener programma.

• Ali Turk is de imam van de Ayasofya Moskee in Dordrecht aan de Merwedestraat 46. Dit plek was ook het centrum voor de inlevering van goederen voor de slachtoffers van de aardbeving.
  • Rabbijn Albert Ringer was tot 2022 verbonden aan de liberale Joodse gemeente in Rotterdam waaronder Dordrecht ook valt. Momenteel is hij rabbijn in Tilburg.
  • RK-pastor Sander Verschuur is verbonden aan de Parochie Heilige Theresia van Ávila die de gehele Drechtsteden omvat.
  • Ds. Paul Wansink is vanaf 2015 voorganger van de Grote Kerk in Dordrecht.

De gebeden zullen naast verdriet en rouw ook perspectief laten doorklinken.