Raad tekent voor duurzaamheid

Patrick Hendry 1147949 Unsplash
De Raad heeft recent twee documenten mede-ondertekend, die oproepen tot een duurzamere en rechtvaardiger economie en samenleving. Waarom ondertekende de Raad? Duurzaamheid is niet louter een kwestie van het toepassen van technologische oplossingen, zodat we kunnen blijven doen wat we gewend zijn, maar vraagt om een andere manier van denken. Daarmee is duurzaamheid in wezen een levensbeschouwelijk vraagstuk.

Eerlijke verdeling vaccin

Vertegenwoordigers van godsdiensten en levensbeschouwingen roepen de Nederlandse regering en de Tweede Kamer op om zich ervoor in te zetten dat het vaccin op gelijke wijze beschikbaar komt voor iedere wereldburger. Deze oproep sluit aan bij het eerder appel om 1% van het budget beschikbaar te stellen voor de bestrijding van de Covid-19 pandemie in ontwikkelingslanden.

Raad spreekt over identiteit

'Wie of wat maakt mij tot wie ik ben?’ zo luidt de theologische doordenking die de beraadgroep Geloven en kerkelijke gemeenschap schreef. Het is een theologische reflectie na een eerste verkennende ronde in de raadsvergadering van september 2019 over het onderwerp genderidentiteit. Basis voor deze notitie vormden enkele centrale bijbelteksten, o.a. een tekst van de apostel Paulus uit zijn brief aan de Galaten.

Vredestichters zijn

Rkkdopersen
Het bevorderen van vrede en verzoening behoort tot de kern van een christelijke levenshouding. Doopsgezinden en rooms-katholieken gingen hierover in de jaren negentig met elkaar in dialoog. Nu is er een webinar over het dialoograpport 'Samengeroepen om vredestichters te zijn', op 20 januari 2021. Met medewerking van prof. dr. Peter Nissen, prof. dr. Fred van Iersel, prof. dr. Peter-Ben Smit, dr. Fulco van Hulst en drs. Ineke Bakker

Gebed voor #500kinderen

Architecture 2815544
Vluchtelingenorganisaties, kerken en anderen roepen de overheid al tijden op om 500 kinderen uit de Griekse kampen naar Nederland te halen. Ook een groep onder leiding van Jan de Beer zet zich onvermoeibaar hiervoor in. Hun wekelijkse nieuwsbrief geeft uitgebreid overzicht van de initiatieven rond de actie #500kinderen. Elke nieuwsbrief eindigt met een gebed. De Raad publiceert deze in de nieuwe rubriek Bidden voor #500kinderen voor gebruik in lokale parochies en gemeentes.

Meer lezen

Spandoeken voor de Week van gebed

MissieNederland WvG Spandoek Draft2.indd
Wie in januari in de eigen woonplaats bekendheid wil geven aan de Week van gebed kan dat nu ook doen met behulp van een spandoek met de tekst 'Bid mee tijdens de Week van gebed voor eenheid'. De spandoeken zijn 70 x 300 cm en hebben zeilringen in de hoeken voor een makkelijke bevestiging. Ze zijn bovendien wasbaar. Omdat er geen jaartal is vermeld, kan het spandoek meerdere jaren gebruikt worden.

De Week van gebed vindt plaats van zondag 17 tot en met zondag 24 januari 2021.

Het spandoek kan besteld worden in onze webshop.
facebook twitter