Raad van Kerken - Nieuwsbrief

Raad van Kerken

NIEUWSBRIEF SEPTEMBER

Gebed gevraagd voor Zuid-Soedan

Zuid-Soedan wordt al jaren geteisterd door een burgeroorlog en lijdt onder het enorme geweld tussen rivaliserende partijen. Daarom vragen de kerken van Zuid-Soedan in deze Internationale Vredesweek om solidariteit en gebed.

Materiaal Week van Gebed beschikbaar

MissieNederland WvG2021 Poster A4.indd
#blijfinmijnliefde is het thema voor de Week van Gebed voor de eenheid van de christenen in 2021. Het materiaal is voorbereid door zusters uit de oecumenische kloostergemeenschap Grandchamp in Zwitserland.

Bestel hier materiaal

Raad spreekt over toekomst van de oecumene

Raad spreekt over toekomst
Hoe verstaat de Raad van Kerken zijn opdracht? Moeten we andere keuzes maken als kerken wanneer het om de oecumene gaat? Over deze vragen sprak de Raad tijdens twee heidagen in Abdijhof Mariënkroon in Nieuwkuijk. Teun Jan Tabak schreef een impressie.

Meer lezen

Brand Moria verplicht tot het opnemen van vluchtelingen

Net als vele anderen is de Raad van Kerken beschaamd door de zogenaamde ‘Moria-deal’ van de regeringscoalitie. Daarom zal de Raad, samen met vele andere organisaties, op woensdag 23 september door middel van een advertentie in diverse dagbladen de regering opnieuw oproepen een eerlijk aandeel te nemen in het opnemen van ontheemde vluchtelingen na de brand in Moria.

Verzoek om onderzoek naar een duurzame economie

Het is hard nodig dat er een gedegen onderzoek komt naar een echt duurzame en rechtvaardige economie. Dat is de essentie van de brief die op 10 september is verzonden aan de Commissie voor Economische Zaken van de Tweede Kamer en die wordt onderschreven door 41 maatschappelijke organisaties, waaronder de Raad van Kerken in Nederland.

Veiligekerk.nl vergroot slagkracht

Kerkelijke meldpunten, koepels en christelijke hulp- en onderwijsorganisaties lanceerden op 24 september het online platform Veiligekerk.nl. Hiermee vergroten ze de slagkracht van het bestaande werk rond het bestrijden van seksueel misbruik en grensoverschrijdend gedrag.

Meer lezen

Inventarisatie samenwerking tussen kerken en moskeeën

Geloven in Samenleven (GIS) wil de lokale samenwerking tussen kerken, moskeeën en andere gebedshuizen inventariseren en vraagt daarbij onder andere de hulp van lokale raden van kerken. Eerder deze week ontvingen zij daarover een brief.

Week tegen Eenzaamheid

Op 1 oktober start de landelijke Week tegen Eenzaamheid. De Raad van Kerken in Nederland is één van de deelnemers van de Nationale Coalitie die eenzaamheid wil bestrijden. Honderden gemeenten, bedrijven, organisaties, kerken en individuen organiseren deze week in dat kader activiteiten.

'Geborgen tranen'

Dat is de titel van het boekje dat onlangs is uitgegeven door de Bijbelvereniging. De gebundelde woorden uit de bijbel willen hoop, troost en liefde bieden aan mensen met verdriet. Het kleurrijke 'oppak- en weglegboekje' is gratis te bestellen en zeer geschikt om weg te geven, bijvoorbeeld door pastorale teams.

facebook twitter