Visie en missie Raad

Ben White 1zA MC846yU Unsplash
‘Er is meer dat ons verbindt dan dat ons scheidt’, is een veel gebruikte uitdrukking om aan te geven dat christenen uit verschillende kerken en stromingen, ondanks verschillen wezenlijk bij elkaar horen. Die verbondenheid is tot uitdrukking gebracht in het Beleidsplan 2021-2025, dat voorafgegaan wordt door 'Visie en Missie van de Raad van Kerken'. Hierin wordt verwoord voor welke uitdagingen we staan, wat we geloven en wat we willen bereiken.

Vluchtelingenwerkdag

Refugees Cross Aegean Sea, Arrive On Greek Island
Werkdag van de werkgroep Vluchtelingen op 20 november met als doel de situatie van ongedocumenteerden onder de aandacht te brengen. Wie zijn deze mensen en wat zijn de ervaringen van kerken die hen voor korte of langere tijd opvangen? Naast het programma is er ruimte voor ontmoeting. Sprekers: Linda Polman, onderzoeksjournaliste, en Derk Stegeman, directeur Stek, Den Haag.

Inspiratiefestival Terschelling

Het Inspiratie-Festival is een prachtig weekend om inspiratie op te doen voor de dagelijkse en religieuze praktijk. Met theater, vieringen in kerk en kroeg, lezingen, spirituele wandelingen over het strand en door de duinen, bibliodans en veel muziek en cultuur. Iedereen die geïnteresseerd is in geloof, betrokken is bij een kerk of op zoek is naar inspiratie is van harte welkom om anderen te ontmoeten en te genieten.

Walk for Homs

Walkforhomsweb
Van 5 april tot 10 april 2022 wordt een Walk for Homs ter nagedachtenis van pater Frans van der Lugt sj en voor de wederopbouw van Syrië georganiseerd. Iedereen kan meedoen, ook niet-wandelaars. Door de situatie in Syrië is er veel verwoest. Met deze pelgrimstocht van Amsterdam naar Den Bosch (in vijf etappes) treden de wandelaars in de voetsporen van pater Frans.

Informatie en aanmelden

Eeuwfeest Liturgische Kring

Piano Rvkleidschendamvoorburg
De Liturgische Kring, een studiekring van theologen en musici, die zich bezighoudt met de bestudering van en de bezinning op thema's en vraagstukken rond de liturgie, viert haar Eeuwfeest met een bijeenkomst en een jubileumboek. Het Eeuwfeest is op 12 november 2021 in de Kloosterkerk in Den Haag, van 1015 - 15.45 uur, waarna er gelegenheid is tot ontmoeting.

Meer informatie en programma

Friese Kerkendag

HobbevanBaerdtJoure Aanzicht
De Raad van Kerken in Fryslân vraagt eens in de vier jaar een plaatselijke Raad van Kerken om een provinciale Friese Kerkendag te organiseren. De beurt is nu aan Joure. Doel is met de kerkendag de oecumenische dialoog te bevorderen. Het thema is ‘Tijd’. Op 24 oktober, om 10.00 uur wordt de Kerkendag geopend met een kerkdienst. Daarna zijn er de hele dag door activiteiten, ook voor jongeren en kinderen.

Meer informatie op de website

Klimaatgerechtigheid

Jose Antonio Gallego Vazquez HQpzT47S7Vo Unsplash
De voorbereidingen voor de komende klimaattop van de Verenigde Naties (COP 26, 1-12 november, Glasgow) zijn in volle gang, ook in de kerken. Steeds meer mensen raken doordrongen van de noodzaak om nú te handelen. De waarschuwingen in het laatste klimaatrapport van de VN liegen er namelijk niet om. Op de website van de Raad is een pagina ingericht met de activiteiten op een rij.

facebook twitter