Acties geven reuring

Daar waar de kerken actie voeren, groeit het aantal retweets sterk. Dat blijkt opnieuw nu het bureau van de Raad van Kerken het aantal retweets heeft geïnventariseerd over een compleet jaar. Verder is duidelijk hoezeer de interesse van de volgers van het oecumenische twitteraccount verschilt van bijvoorbeeld evangelische jaaroverzichten.

Lijst 2015

Hieronder de top-10-lijst met retweets.

22 x Blog van de algemeen secretaris van de Raad van Kerken over de Walk of Peace via WCC naar buiten gebracht
19 x Bericht over de start van het oecumenische klooster Sion in Diepenveen
19 x Bericht dat mgr. Gerard de Korte samenwerking aan de basis met convenanten e.a. stimuleert
17 x Bericht dat ds. Karin van den Broeke participeert in oecumenische reactie op aanslag in Parijs voor IKON-televisie
14 x Bericht over klimaatloop in Utrecht
13 x Column van ds. Karin van den Broeke tijdens herdenking van atoomaanval in Hiroshima
13 x Bericht over zorg voor aardbevingsgebied Groningen
12 x Gebeden van de Raad van Kerken over de pelgrimage via de WCC naar buiten gebracht
11 x Bericht over klimaatloop bij Deventer
11 x Bericht over klimaatloop bij Pesse

Evangelische lijst 2015

Opvallend is het verschil met de lijst van EO-Geloven die ook een top-10 brengt met meest gelezen stukjes.

1. Emotioneel gesprek met Kinga Bán (zangeres van Sela)
2. ISIS strijder ziet Jezus
3. ‘Jezus Christus is grootste genezer aller tijden’ (gesprek Justin Bieber)
4. ‘Boodschap K3 ligt niet ver van evangelie’
5. Bijbelteksten die je huwelijk versterken
6. Zoon ds. Arie van der Veer overleden
7. Is trouwen ‘beter’ dan samenwonen?
8. Opmerkelijk visioen over eindtijd
9. Joodse uitvoering Psalm 121 hit
10. Peter zou mij begraven, maar het werd andersom (gesprek Arie van der Veer)

Lijst 2014

In 2014 hield het bureau van de Raad van Kerken voor het eerst een lijst bij met retweets. Toen was er veel belangstelling voor alles wat met de MH17 samenhing. En ook toen veel interreligie, een thema wat in 2015 ook bij het meer geretweete genre hoorde.

24 x. Zondag gaat het over Jezus, die iets heeft met Sammarokanen. Kerken geloven in meer.
20 x. Iedere beschaving is gestorven als zelfs de liefde beantwoord wordt met 2 kogels. In dierbare herinnering aan pater Frans van der Lugt.
13 x. Religies spreken met 1 mond over geweld in Midden-Oosten. Bijzondere coalitie voor vrede.
12 x. Kerken houden uur van bezinning en gebed woensdag 1900 uur in Joriskerk Amersfoort. Welkom.
9 x. Zestig procent PKN wil verdere fusie. ND presenteerde fascinerend pro-oecumene onderzoek. Lees de nuance.
9 x. ‘Ik ken teksten, maar geloof niet in God’. Rabbi: ‘Geeft niet, want God gelooft wel in jou’.
8 x. Extremisten zadelen religies met ideologisch probleem op. Praat mee over grens tussen bezieling en gekte.
8 x. Omtzigt hekelt overheid, burgemeester en VN. ‘Wel kritiek zwarte piet en niet op Isis’.
8 x. Waar overheid zich drukt onder motto ‘zelfredzaamheid’, appeleert kerk liever aan samenredzaamheid.

Foto: Tijdens de Walk of Peace in Den Haag; nog even een tweet plaatsen onder het bezoek in de moskee