Raad betuigt solidariteit met Oekraïense Raad van Kerken

Gisteren heeft de Raad van Kerken in Nederland zijn diepe medeleven en grote bezorgdheid geuit aan de kerken en religieuze organisaties in Oekraïne. In zijn brief aan voorzitter Hryhorii Komendant van de Oekraïnse Raad van Kerken betuigde de Raad ook zijn solidariteit.

In de brief schrijven voorzitter Geert van Dartel en algemeen secretaris Christien Crouwel hoe de afgelopen weken in Nederland gebeden is voor vrede in het oostelijk deel van het gemeenschappelijk huis Europa. ‘Als leden van het ene lichaam van Christus ervaren wij dat als één deel van het lichaam lijdt, alle andere delen mee lijden (1 Kor. 12,26a)’, zo schrijven zij aan de zusters en broeders in Oekraïne.

Naast de bevestiging te blijven bidden voor Oekraïne, geeft de Raad aan het als de eigen rol te blijven zien om ook de Nederlandse regering aan te zetten tot uiterste inspanning om – samen met haar partners in Europa en elders – de vrede in Oost-Europa en vooral Oekraïne te herstellen.

De Oekraïense Raad van Kerken zond eerder deze week een brief aan president Poetin, waarin hij aandringt de oorlog te stoppen. Namens de Nederlandse Raad onderschrijven Van Dartel en Crouwel deze boodschap en spreken de wens uit dat alle volkeren geïnspireerd mogen worden te blijven werken aan vrede en gerechtigheid voor allen.