Debatavond Omgang met slavernijverleden

• Datum:
  • Locatie: Luther Museum
  • Adres: Nieuwe Keizersgracht 570, Amsterdam

De rol van Nederland in het slavernijverleden staat de laatste tijd in het middelpunt van de aandacht. In 2019 was er een essaywedstrijd die heeft geresulteerd in de uitgave van een boek met de prijswinnende teksten. Daarnaast was er in 2019 een symposium over de ‘Heilzame verwerking van het slavernijverleden voor zwart en wit’. Nu willen we verder kijken naar stappen in dit proces van de verwerking van het slavernijverleden. Daarom organiseert de werkgroep Heilzame Verwerking Slavernij Verleden deze debatavond.

Het woord deze avond is allereerst aan theatermaker Mathieu Wijdeven, historicus Maurice San A Jong en schrijfster Henna Goudzand Nahar. In de zaal zullen ook de vier winnaars van de essaywedstrijd aanwezig zijn: Herman Fitters, Ben Ipenburg, Ken Mangroelal en Martijn Stoutjesdijk. De inleiders gaan met elkaar en met de essayisten in debat onder leiding van de juryvoorzitter van de essaywedstrijd prof. Michiel van Kempen. Ook het publiek kan aan het debat deelnemen.

Iedereen is van harte uitgenodigd om de debatavond te volgen, in de zaal of via de livestream op het YouTube-kanaal van de Evangelisch-Lutherse Gemeente Amsterdam. De avond wordt omlijst door voordrachten van acteur Felix Burleson.

Deze debatavond is een initiatief van de Evangelisch-Lutherse Gemeente Amsterdam, de Evangelische Broedergemeente en het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en erfenis (NiNsee).

( Foto: de Lutherse Kerk aan de Waterkant te Paramaribo. Het initiële gebouw werd in 1747 ingewijd maar ging bij de grote brand van 1832 verloren. Op dezelfde plaats werd de huidige nieuwe kerk gebouwd, welke in neoklassieke stijl werd ontworpen door stadsarchitect C.A. Roman en op 6 juli 1834 werd ingewijd. Beeld: Willem van de Poll, 1949, Nationaal Archief. )