Walk of Peace in Zwolle

Netherlands, August 2018
Dit jaar vindt de landelijke Walk of Peace plaats in Zwolle op 18 september 2021, van 13.30 - 16.00 uur, in de interculturele stadswijk Dieze. Thema is 'Jij hoort er bij. Op weg naar een inclusieve samenleving'. De tocht is 3,5 km, maar er is ook een fietsgroep voor mensen die minder makkelijk lopen.

Meer lezen / opgeven

Eenzaamheid

Wilhelmina Eenzaamheid
Van 30 september t/m 7 oktober is de jaarlijkse Week tegen Eenzaamheid. De Raad van Kerken is betrokken bij de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid, die deze week organiseert. Ook lokale raden van kerken kunnen aan de slag met eenzaamheid. Andries Baart schreeft een essay 'Wat heet eenzaam?'. Hij onderscheidt tien verschijningsvormen van 'alleen zijn'. Het essay is te downloaden. Voor wie zich wil verdiepen biedt de Stichting Presentie een aanbod-op-maat.

Ik was een vreemdeling

Refugees Cross Aegean Sea, Arrive On Greek Island
Op 18 september in de St. Barbarakerk in Culemborg vindt van 09.30 - 12.00 uur een symposium plaats over het vierde werk van de zeven werken van barmhartigheid: 'Ik was een vreemdeling en jullie ontvingen me in jullie midden.' Een programma met Dorottya Nagy, Domenica Gidei Biidu, Bram van Ojik, Thijs Tromp en Erica Meijers. Ingegaan wordt op de betekenis van het vierde werk specifiek met betrekking tot de publieke verantwoordelijkheid van kerken, diaconieën en diaconale organisaties.

Barmhartigheid

ZEVEN WERKSCHRIFT 1
De Roos van Culemborg organiseert samen met de Raad van Kerken een project rondom de werken van barmhartigheid (honger, dorst, naakt, vreemd, ziek, gevangen, begraven). Dit project 'Zeven wegen van barmhartigheid' wordt geopend op 18 september op een landelijke ontmoetings- en startdag in Culemborg.

Scheppingsperiode

zonnebloem
.De jaarlijkse periode voor oecumenische aandacht voor de schepping is van 1 september - 4 oktober. In de orthodoxe kerken begint op 1 september de voorbereidingsperiode van het openbaar worden van Jezus als licht van de wereld. Een tijd van verdieping bij afnemend licht. Op de website handreikingen om te vieren.

Week van gebed

Beeldenlogowebsite
'Licht in het duister' is het thema voor de Week van Gebed voor eenheid van christenen in 2022. Het materiaal is voorbereid door kerken uit het Midden-Oosten. Centraal staat de bijbeltekst Matteüs 2 vers 1-12. De Week van gebed is van 16 t/m 23 januari.

Bestel hier materiaal

Inspiratiefestival Terschelling

Het Inspiratie-Festival is een prachtig weekend om spirituele inspiratie op te doen, met (meezing)concerten, spirituele wandelingen over het strand en door de duinen, theater, vieringen in kerk en kroeg, lezingen, muziek en cultuur en nog veel meer. Voor iedereen die actief is in de kerk.

facebook twitter