NGK en GKv treden toe tot de Raad

81504601 Vector
Op 12 mei stemde de plenaire Raad unaniem in met het verzoek van de Nederlands Gereformeerde Kerken en de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt om gezamenlijk toe te treden als geassocieerd lid. Het lidmaatschap wordt effectief vanaf 1 juni 2021.

Aan het besluit gingen twee jaar van wederzijds verkennende gesprekken vooraf. Geert van Dartel, voorzitter van de Raad: “We zijn blij dat nu ook het gereformeerde geluid breed vertegenwoordigd zal zijn in de Raad. Dat draagt bij aan de oecumenische verbondenheid.”

Meer lezen

Aandacht voor geweld jegens homoseksuelen

Liam Mcgarry MTqGmAEAowo Unsplash
Op 17 mei 2011 onderschreven alle destijds bij de Raad van Kerken in Nederland aangesloten kerken en de Nederlands Gereformeerde Kerken de Kerkelijke verklaring tegen geweld tegen homoseksuelen. Nu, tien jaar verder, onderstrepen alle leden en associés van de Raad deze Verklaring opnieuw.

"Elk mens is kostbaar in de ogen van God. Daarom zijn we geroepen op te komen voor menselijke waardigheid, om respectvol en vreedzaam met elkaar om te gaan en elke voeding of vorm van geweld tegen homoseksuelen af te wijzen", zo benadrukt de Raad.

Oproep tot vrede

Mount Of Olives PhotoByAlbinHillert 20200223 AH2 5105
Het Overlegorgaan Joden, Christenen, Moslims (OJCM) vraagt religieuze leiders wereldwijd om nu op te roepen tot het stoppen en definitief beëindigen van geweld in Jeruzalem. Het OJCM schrijft in de brief dat ‘Jeruzalem, de stad die door onze drie religies als heilig wordt gezien, een symbool van vrede zou moeten zijn’.

Pelgrimeren met een missie

Nsrl23 Ten Berge Pelgrimeren 15
Gied ten Berge heeft een boeiend en mooi proefschrift geschreven, Pelgrimeren met een missie. Het Palestijnse ‘Kom en zie’-initiatief in cultuurwetenschappelijk en historisch-theologisch perspectief over pelgrimages naar wat de auteur ‘het Land’ noemt, Israël en Palestina. Leo van Leijsen schreef een recensie.

Heelwording na seksueel misbruik

Ryan Cheng UqYy29Sfb8Q Unsplash
Hoe zien pastorale wegen naar heelwording eruit na seksueel misbruik? Hoe kunnen we de stap zetten van bewustwording van een probleem naar echte verandering? Hoe kunnen we reisgenoten van elkaar zijn?

Meer lezen

GroenGelovig zet herstel relatie met aarde centraal

Bos MarijkevanderGiessen1
Op 28 en 29 mei brengt GroenGelovig christenen en kerken bij elkaar om onder het thema ‘Aarden’ te praten over onze verhouding tot de aarde. Tijdens het online evenement wordt gezamenlijk onderzocht hoe herstel mogelijk is.

facebook twitter