Oecumene voor een prikkie

Het leek Lodewijk Dros van Trouw wel een aardig idee. Hij maakte een scorelijst van advertenties op internet. Hij volgde Adwords. Het werkt als volgt: in het beeldscherm komen kleine advertenties zodra je een bepaalde zoekterm invoert. Als adverteerder betaal je per klik op zo'n advertentie. De kosten per klik zijn hoger naarmate het trefwoord voor ondernemers lucratiever is. En Lodewijk was zo vriendelijk om ook het begrip 'oecumene' na te zoeken in de ranking.

'Oecumene' doet 15 cent, weet de amateur-econoom van Trouw te melden. Dat zit op hetzelfde level als 'paranormaal', 'atheïsme' en 'bijbel'. Een 'predikant' doet 20 cent en een 'priester' 40 cent. 'Protestants' ligt met 30 cent weer beter in de markt dan 'rooms' (23 cent). Het toverwoord in de marketing 'spiritualiteit' komt in de analyses van Lodewijk  niet verder dan 8 cent. Een absolute hit is 'jodendom', goed voor 75 cent, en 'hindoeïsme' reikt zelfs tot 80 cent. 

Of de redactie consequenties verbindt aan de uitslag is onduidelijk. In de wandelgangen van een kerkelijke vergadering stelde een lezer dat het onderwerp past bij een oude pagina die ooit Trouw sierde: een pagina met volstrekt nutteloze kennis. Een ander zag het resultaat als uitdaging om de laag scorende items voortaan positief te laten discrimineren. Iemand uit het bedrijfsleven bracht naar voren dat het abc van een ondernemer is: geef je toppers extra aandacht.

Wie een goed idee heeft bij de analyse, kan de boodschap hieronder kwijt.

Reacties: 1-3
Door Gast: Nicolaas @ 2008-11-12 22:26:04
Marketing
Ik houd het op nutteloze kennis.
Het gaat denk ik bij dat soort onderzoeken om marketingtoepassingen. Iemand die iets van hindoe´sme intikt is heel gericht bezig en staat dus meer open voor een suggestie dan iemand die met athe´sme bezig is. Logisch dat hindoe´sme dus meer oplevert per klik dan atheÝsme.

Het begrip 'oecumene' is ook zo'n paraplu-begrip en qua marketingfocus dus minder interessant. Iemand die met oecumene bezig is, zal niet automatisch alles kopen wat zich aandient bij oecumene. Dat zijn trouwens ook veel te veel items. Onbetaalbaar.
Door Gast: Geert @ 2008-11-12 22:28:57
Geinig
Vind ik wat ingewikkeld om dat nou aan marketing te koppelen. Het is geinig om te zien. Prima toch? Waarom zou je er direct weer een moraal aan moeten verbinden?
Door Gast: Nicolaas @ 2008-11-12 22:30:35
Suggestie
Omdat er de suggestie van uit gaat dat iets meer waard is als fenomeen als er meer geld voor wordt betaald.
Reacties: 1-3
De reageermogelijkheid is momenteel gesloten.

Raad van Kerken in Nederland
Koningin Wilhelminalaan 5
3818 HN AMERSFOORT

Facebook Twitter LinkedIn
phone033-4633844
emailrvk@raadvankerken.nl