Divali-groet

De contactgroep Hindoes-Christenen van de Raad van Kerken brengt dit jaar een zogenaamde Divali-groet uit met de bedoeling dat kerken en parochies die werken in een omgeving waar ook veel hindoes wonen een groet kunnen overbrengen. Het Divali-feest vindt dit jaar plaats op 19 oktober.

Het is dit jaar voor het eerst dat er een groet met Divali verschijnt. De Raad van Kerken bracht tot nu toe ieder jaar een groet bij het Holi-feest. Dit gebruik sloot aan bij een gebruik in Suriname, waarin mensen elkaar rond het Holi-feest begroeten. De hindoes in de contactgroep hebben echter gevraagd om het contactmoment te verschuiven naar Divali. Dat sluit meer aan bij internationaal gebruik (ook het Vaticaan stuurt dan een boodschap) en dit feest is in de laatste jaren voor hindoes belangrijker geworden.

De tekst van de groet, waar plaatselijke parochies en gemeenten gebruik van kunnen maken luidt als volgt:

Shubh Divali

Op 19 oktober a.s. viert u als hindoes Divali. Dit feest heeft vele betekenissen, maar wat vooral opvalt zijn de lichtjes die overal worden aangestoken, kleine lampjes die het donker van de nacht minder angstaanjagend maken. Zij wekken hoop op een nieuwe goede toekomst waarin iedereen in vrede en geluk samen kan genieten van de mooie dingen die ons in het leven worden gegeven. Divali herinnert immers ook aan de terugkeer van de grote koning Rama naar Ayodhya, de hoofdstad van zijn land. Dat betekende een nieuw begin waarin iedereen mocht verwachten dat het weer goed zou gaan met het koninkrijk.

Vanuit deze hoop willen wij als christenen u ‘Shubh Divali’, een gelukkig Divali-feest, dat een begin mag zijn van een gezamenlijk leven in vrede ook in Nederland. De lichtjes van Divali doen velen denken aan de lichtjes in de kerstboom, die in december in vele huizen te vinden is, ook een teken van hoop in een nogal eens donkere wereld.