Campagnes VluchtelingenWerk

In navolging op Wereldvluchtelingendag vindt u hieronder een aantal acties en campagnes van VluchtelingenWerk Nederland, lid van de Projectgroep Vluchtelingen van de Raad van Kerken.

1. Campagne ‘Bakkie doen?’
Terugblik op Wereldvluchtelingendag 20 juni jl.
Op Wereldvluchtelingendag, dinsdag 20 juni 2017, vond in zeven verschillende steden in Nederland de actie ‘Bakkie doen?’ plaats. Deze actie had tot doel om ontmoetingen tussen vluchtelingen en (andere) Nederlanders te bewerkstelligen.

Gewapend met een koffietank op de rug gingen vluchtelingen in Den Haag, Arnhem, Tilburg, Eindhoven, Breda, Den Bosch en Heerlen de straat op om kopjes koffie aan te bieden in ruil voor een gesprekje. De actie werd op straat door voorbijgangers en politici zeer gewaardeerd. Een juf van een middelbare school vertelde na afloop van de ontmoeting in Den Haag tussen MBO-scholieren en verschillende vluchtelingen: ”Het spontane gesprek heeft veel indruk gemaakt op mijn studenten en hun kijk op dingen veranderd. De verbinding die tot stand kwam, het ‘wij-samen’ gevoel in plaats van ‘wij tegen zij’, is zo belangrijk voor de toekomst van deze jongeren.”

Belang van draagvlak
Wereldvluchtelingendag is een belangrijke dag, die we als VluchtelingenWerk van oudsher graag aangrijpen om het belang van draagvlak en begrip voor vluchtelingen onder de aandacht te brengen in Nederland. Nederland lijkt soms verdeeld. Op verschillende vlakken zie je in de media sterke voor- en tegenstanders van onderwerpen zoals het klimaat, Europa en vluchtelingen. Maar daartussen zit de stille meerderheid, mensen die je niet hoort of ziet in de media, maar die ook hun ideeën hebben over bijvoorbeeld de komst en opvang van vluchtelingen in Nederland. Deze mensen hebben hun zorgen en angsten, maar vinden ook dat vluchtelingen bescherming verdienen en in staat moeten worden gesteld om een nieuwe toekomst op te bouwen. Juist zij zijn het meest gebaat bij direct contact en ontmoeting met vluchtelingen.


Bestel ook het koffieboekje
Om die reden zijn we gestart met de campagne ‘Bakkie doen’. Hierin worden gewone Nederlanders in staat gesteld een kopje koffie te drinken met een vluchteling. Door mensen met elkaar in gesprek te brengen haal je angsten en zorgen weg en kweek je begrip. Koffie staat wereldwijd symbool voor gezelligheid. Om elkaar te leren kennen of om bij te kletsen. De smaak en het ritueel is overal anders. Maar de betekenis is universeel: koffie verbindt! Naast de actie op 20 juni is er ook een speciaal koffiereceptenboekje ontwikkeld, getiteld 'Bakkie doen?', met verhalen en koffierecepten van vluchtelingen. In dit boekje delen vluchtelingen hun beste koffierecepten en rituelen uit hun land van herkomst. Daarnaast staan er ook columns in van Ronald Giphart en vrijwilliger Edith Tulp. Bestel ook het boekje op www.vluchtelingenwerk.nl/bakkiedoen.


2. VluchtelingenWerk start samen met Ben & Jerry’s een campagne voor vluchtelingen
VluchtelingenWerk vraagt samen met Ben & Jerry’s aandacht voor hervestiging. De komende maanden voeren we gezamenlijk campagne om het aantal vluchtelingen dat Europa hervestigt omhoog te krijgen. Dit is een belangrijke periode omdat de Europese Commissie een wetsvoorstel heeft ingediend met Europese afspraken over hervestiging. Er wordt hierover binnenkort stevig onderhandeld. We roepen het Nederlandse publiek op hun steun voor meer hervestiging uit te spreken en mee te helpen dit wetsvoorstel aan te laten nemen. Over de invulling van de campagne kun je binnenkort meer lezen op onze website.

Volgens de Verenigde Naties zijn er dit jaar alleen al 1,2 miljoen kwetsbare vluchtelingen die acuut hervestigd zouden moeten worden. Het aantal plekken dat landen wereldwijd hiervoor beschikbaar stellen is echter schrikbarend laag. In 2016 konden er 125.800 vluchtelingen via hervestiging elders in de wereld een nieuw leven opbouwen. Deze campagne is onderdeel van een Europese campagne die ook in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Zweden wordt gevoerd. In deze landen is IRC (International Rescue Committee) de organisatie waarmee Ben & Jerry’s samenwerkt. In Nederland werken Ben & Jerry’s en VluchtelingenWerk samen. Ga naar www.vluchtelingenwerk.nl/-vluchtelingenwerk-en-ben-jerrys-samen-voor-vluchtelingen voor meer informatie.


3. Open azc dag op 23 september 2017 
Veel asielzoekerscentra openen op zaterdag 23 september 2017 hun deuren. Voor de derde keer organiseert VluchtelingenWerk in samenwerking met het COA en het ministerie van Veiligheid en Justitie de Open azc dag. Het doel van deze landelijke open dag is het draagvlak voor vluchtelingen vergroten. Door ontmoetingen tussen Nederlanders en de bewoners van het asielzoekerscentrum ontstaat begrip voor de situatie van vluchtelingen en krijgen bezoekers een beeld van het werk dat VluchtelingenWerk en de andere organiserende partijen doen. De deuren staan open voor iedereen. Van 12.00 tot 16.00 uur zijn er rondleidingen, workshops en lekkere hapjes uit de landen waar vluchtelingen vandaan komen. Ga voor meer informatie naar openazc.nl.


VluchtelingenWerk Nederland, website: www.vluchtelingenwerk.nl

Raad van Kerken in Nederland | Koningin Wilhelminalaan 5 | 3818 HN AMERSFOORT | 033-4633844 | rvk@raadvankerken.nl

Site design: SyncCP; techniek: SiteCan