Helende kracht van geloof

Er gaat een genezende kracht van geloof uit. Dat stelt het blad National Geographic in de jongste editie (december 2016).

Kern van het artikel, tevens de coverstory, is, dat een mens meer omvat dan een fysieke identiteit. ‘Je bent niet alleen wat je eet, of doet, of denkt. Je bent wat je gelooft’, aldus de introductie. National Geographic werkt de stelling uit in diverse culturen.


Het blad vertelt van Richard Mödl die zijn hiel brak en daar behoorlijk last van hield. Toch ondernam hij een pelgrimage en ging lopend van Regensburg naar Altötting. De pelgrimage bleek geen te hoge hindernis, maar werkte juist genezend. Zo tekent het blad een bont palet van ervaringen op. Er komt een shaman in beeld die een zieke helpt met een ritueel waarbij de negatieve energie wordt overgebracht op een dier. Er zijn mensen die gebedsgenezingen ervaren.


National Geographic vergelijkt de religieuze ervaringen met de werking van een placebo (een zogenaamd medicijn, wat echter fysiek geanalyseerd nep is, maar wat de zieke wel als medicijn krijgt aangereikt). Bijzonder is in dit verband het verhaal van Christopher Spevak, een pijn-specialist uit Maryland (VS). Nogal wat ex-militairen met structurele pijnklachten worden naar hem doorgestuurd. Velen van hen gebruiken opium om de pijn te verzachten. Spevak hoort hun verhaal aan en vraagt daarbij terloops naar ervaringen uit de jeugd. Hij tekent op welke geuren ze verbinden met de thuissituatie. En vervolgens – zonder dat expliciet uit te spreken – brengt hij die geur in bij de opiumdosering. Iemand die zijn jeugd dus verbindt met eucalyptus planten krijgt deze geur toegevoegd aan de dosering opium. En het blijkt gaandeweg mogelijk minder opium te verstrekken als de geur van de eucalyptus maar aanwezig blijft.


Het artikel sluit af door terug te grijpen op de pelgrimage van Richard Mödl. Het slot van het artikel luidt als volgt:


‘De eerste gedocumenteerde genezingen in Altötting was in 1489. Het gaat over een verdronken jongen die op mirakuleuze wijze weer tot leven kwam. Vandaag de dag trekt de zwarte madonna ter plaatse een miljoen bezoekers per jaar’.


‘Ik (de schrijver van het artikel heet Erik Vance) voegde me bij de pelgrims op een koude Beierse ochtend in 2016. Zij hadden toen al gelopen vanaf drie uur ’s ochtends. Na een pauze voor een ontbijt, waren er vrolijke gesprekken. Iedereen wachtte op een signaal dat men verder kon gaan, en dat in de regen. Ik was zenuwachtig voor de reis, vanwege een enkelonderzoek dat ik drie maanden eerder had gehad. Maar in de vrolijke omgeving van gelovigen verdampte mijn angst’.


‘Ieder die meedoet heeft er een eigen reden voor. Maar ze zijn hier ook voor elkaar’, zei Marcus Brunner, een opgewekte priester en 27-jarige veteraan onder de pelgrims. ‘De groep draagt jou, en jij draagt de groep’.


‘Toen we bij de Kapel van Genade aankwamen, zagen we dat die in zijn geheel bedekt was van binnen en van buiten met foto’s van wonderen die door de eeuwen heen hadden plaatsgevonden. Tegen de muur gepropt zag ik krukken en wandelstokken die in al die jaren waren achtergelaten door parochianen en pelgrims van wie de pijn was verlicht door de zwarte madonna. De verwachtingen van genezingen zijn onverminderd aanwezig’.


‘Er is een andere manier van denken hier’, zegt Thomas Zauner, een psychotherapeut en diaken, die naar Altötting is verhuisd om een ondersteunende gemeenschap te zoeken voor zijn verstandelijk-gehandicapte kind. ‘Gebed lijkt daadwerkelijk te helpen’.


Bron: National Geographic, december 2016

Foto: foto's van mensen met een bijzonder verhaal bij de Kapel van Genade


Raad van Kerken in Nederland
Koningin Wilhelminalaan 5
3818 HN AMERSFOORT

Facebook Twitter LinkedIn
phone033-4633844
emailrvk@raadvankerken.nl