Kinderverhalenwedstrijd

De stichting Lezen en Inclusive Works nodigen iedereen uit om een verhaal te schrijven voor peuters (1 t/m 3 jaar) of kleuters (4 t/m 6 jaar) over het thema ‘Kleurrijk gelijk: gelijkwaardigheid van mensen met alle huidskleuren’.

Iedereen in Nederland kan meedoen. Als het maar gaat om nieuw werk, niet eerder gepubliceerd. Het initiatief past in een bredere actie waarbij aandacht wordt gevraagd voor mensen met een Afrikaanse afkomst. Het is dan ook de bedoeling dat de verhalen de gelijkwaardigheid van mensen inspirerend onder woorden brengt, in het bijzonder van mensen met een zwarte huidskleur. Winnende verhalen worden in november aan het publiek gepresenteerd.

Geesje Werkman van Kerkinactie en lid van de projectgroep Vluchtelingen heeft op de mogelijkheid deel te nemen gewezen. Het initiatief sluit ook aan bij de verklaring die de Raad van Kerken eerder deed uitgaan rond de rol van Nederland ten tijde van de slavernij.

De peuterjury staat onder leiding van de actrice Gerda Havertong. De jury bij de kleutercategorie is in handen van de mensenrechtenjuriste Domenica Ghidei Bildu. Op de website is meer te vinden en kan je informatie lezen uit vorige edities en het eigene van deze wedstrijd. Let er bijvoorbeeld op dat je niet meer dan 600 woorden gebruikt.

Meer informatie: www.inclusiveworks.eu

Foto: Bela Makatini, winnaar vorig jaar in categorie 1 tot 3 jaar