Oecumene in de media

Het Nederlands Dagblad (ND) en de Evangelische Omroep (EO) beginnen een gezamenlijke onderneming waarbinnen zij journalistiek gaan samenwerken. Beide organisaties melden dat het Commissariaat voor de Media deze week toestemming heeft gegeven voor deze publiek-private samenwerking.


Met de samenwerking hopen het ND en de EO via nieuwe, innovatieve media het publiek te bereiken met christelijke journalistiek. Het is voor het eerst dat een landelijk dagblad en een publieke omroep op deze manier de handen ineenslaan.

Hoe dat er concreet zal gaan uitzien, is nog niet bekend, vertelt Sjirk Kuijper, hoofdredacteur / directeur van het Nederlands Dagblad in zijn krant. Nederlands Dagblad en EO zijn mediaorganisaties met een christelijk profiel en een doelgroep die overlapt. De één is vooral bekend vanwege de krant, de ander is vooral bekend vanwege radio- en televisieprogramma’s. Als is bij beiden het assortiment breder.

Doel is te komen tot nieuwe journalistieke formats die op maat gemaakt zijn voor het digitale domein, waar dagblad en omroep elkaar ontmoeten. Door middel van innovatie willen zij ontdekken op welke wijze bestaande en nieuwe doelgroepen ook in de toekomst het best kunnen worden bediend. Medio mei zal een eerste nieuwsconcept voor millennials worden geïntroduceerd.

Niet alleen het feit dat een landelijke publieke omroep en een dagblad gaan samenwerken in een publiek-private constructie, is bijzonder. Nederlands Dagblad en EO noemen het ook een mijlpaal dat twee christelijke organisaties die tot nu toe gescheiden optrokken, gaan samenwerken op basis van een gezamenlijke christelijk-journalistieke missie. Oecumene in de media dus.


Bron: EO / ND

Raad van Kerken in Nederland | Koningin Wilhelminalaan 5 | 3818 HN AMERSFOORT | 033-4633844 | rvk@raadvankerken.nl

Site design: SyncCP; techniek: SiteCan