Vluchtelingenhulp

De Griekse crisis treft de opvang van asielzoekers in Griekenland dubbelop. Schraalhans is alom keukenmeester. Daarnaast is er reserve ten opzichte van vreemdelingen in het algemeen. Althans bij sommige Grieken. Er zijn ook vele mensen die inzien dat de vluchtelingen door een hel zijn gegaan en compassie en een helpende hand kunnen gebruiken. Zij helpen de vluchtelingen zo goed en zo kwaad als het kan. Ze krijgen hulp van vrijwilligers die zelf soms spontaan hun huis verlaten en afreizen naar de probleemgebieden. Zo zijn er ook mensen vanuit Nederland in Griekenland te vinden. En de kerken helpen. Het Leger des Heils bij voorbeeld.

De stroom aan vluchtelingen verblijft in parken en op pleinen in Athene. Inmiddels is het de grootste daklozencrisis van de stad, zo vertelde een medewerker van het Leger des Heils. Veel vluchtelingen wachten op reisdocumenten of familieleden die hen verder proberen te helpen.

Het Leger des Heils in Athene ziet dagelijks de hachelijke situatie van complete families. Het Leger ondersteunt dagelijks bijna 1.000 vluchtelingen door hen te voorzien van eten, water en andere essentiële levensbehoeften. ’s Avonds reikt een team van vrijwilligers broodjes uit aan de verarmde mensen op de straat.

Polis Pantelidis is de regionale officier van het Leger des Heils in Athene. Hij ziet de continue stroom van vluchtelingen en vertelt dat het aantal tenten in de parken binnen een aantal weken is verdubbeld. “Ik ontmoette een moeder met zes kinderen uit Afghanistan die gevlucht zijn nadat haar man was vermoord door de Taliban. Zij is met haar kinderen al zes jaar op de vlucht door Iran en Turkije voordat ze eindelijk aankwam in Europa.”

“Zoals de meeste vluchtelingen in Athene hebben ze geen geld en zijn hier daadwerkelijk gestrand. Het liefste zouden ze doorreizen naar Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland of Zweden. Maar voordat hun papieren geregeld zijn, kan het zomaar twee maanden duren. Twee maanden waarin er geen opvang, eten en drinken is geregeld.”

Polis maakt zich zorgen om de situatie: “Niet alleen van deze kinderen maar van allen die hier aankomen. De levensomstandigheden zijn erbarmelijk. Er is maar een handvol toiletten beschikbaar en de viezigheid wordt steeds erger. Als je dan bedenkt dat we hier in de zomer te maken hebben met temperaturen tot ver boven de veertig graden. Kun je je de gevolgen wel voorstellen. De watertap die hier staat is ook niet voldoende voor zoveel mensen.”

Het Leger des Heils richt zich nu voornamelijk op primaire levensbehoeften en probeert snel te ondersteunen bij het vinden van goed onderdak voor de mensen.

Ook andere kerken spannen zich in ten dienste van de vluchtelingen. Kerkinactie, de diaconale organisatie van enkele kleine kerken samen met de Protestantse Kerk, geeft hulp aan vluchtelingen die naar Europa komen en aan mensen die in het Midden-Oosten blijven. In het moderamen van de Raad van Kerken vertelde mgr. Hans van den Hende, dat er van rooms-katholieke zijde veel hulp wordt geboden via bijvoorbeeld de caritasorganisatie in Syrië en andere landen.