Mammon

In de zomermaanden stukjes over Griekenland. Na enkele waarnemingen over de maatschappelijke situatie nu enkele bijdragen van Klaas van der Kamp over de kerk. Hieronder een eerste tekst: Mammon.

Mammon

Geld is schaars in Griekenland. Althans voor gewone mensen. Maar hoe zit het met de kerk? Is het daar ook armoede troef? Critici betwijfelen dat. Ze zeggen dat de Grieks-Orthodoxe Kerk, waarvan meer dan 90 procent van de bevolking lid is, redelijk bemiddeld is en in eigen land belastingvoordelen genieten. Wat dragen de Grieken van dat inkomen bij aan de gezamenlijke Europese kerken?

Al bij oppervlakkige lezing van de cijfers, zie je dat de Europese kerken drijven op de bijdragen van de kerken in het noorden. De Duitsers betalen het meest. Zij geven bijna een half miljoen per jaar aan de Europese kerken, waar ze ‘slechts’ voor 374.000 euro worden aangeslagen. Dat is vier keer zo veel als de kerk van Engeland. En in absolute zin hoger dan de bijdrage van landen als Finland (153.000 euro) en Zweden (167.000 euro).

De Griekse Orthodoxe Kerk draagt jaarlijks ongeveer 10.000 euro bij van de gevraagde 32.000 euro. Dat is minder dan de aanslag. Maar met de bijdrage laten de Grieken wel zien dat ze in de gezamenlijke oecumene willen investeren. De grootste Nederlandse kerk haalt het gevraagde bedrag van 42.000 euro trouwens evenmin. Al kan je met een bijdrage van 35.000 euro niet zeggen, dat Nederland onvoldoende zijn verantwoordelijkheid neemt. Zeker als je je realiseert dat de Griekse Orthodoxe Kerk ruim 10 miljoen leden zegt te hebben en dat is vier keer zo hoog als het ledental van de Protestantse Kerk in Nederland.

Kijk je per ziel dan zie je dat de lutherse landen het meest geven: Finland 0,037 euro per lid, Zweden 0,023 euro per lid; Duitsland 0,018 per lid; Nederland 0,014 per lid; Engeland 0,004 per lid en Griekenland 0,001 per lid. De Finnen betalen dus 37 keer zo veel als de Grieken.

Nog opmerkelijker dan het verschil is waarschijnlijk wel de bijdrage in absolute zin. De kerken krijgen voor het reguliere budget per kerklid nog geen 4 cent in het best betalende land. Vergelijk dat eens met de politiek, die ons per persoon per jaar duizenden euro’s voor Europa kost. Er is blijkbaar sprake van een groot vertrouwen, dat het met de oecumene vanzelf wel goed zal komen.

Eerder stonden er meer maatschappelijke stukjes over Griekenland op deze website. Klik hier om de teksten te lezen.