Dominees-day

Voor het eerst in haar geschiedenis hield de Protestantse Kerk een predikantendag. Alle predikanten waren uitgenodigd om maandag 22 september naar Amsterdam te komen om het tweede lustrum te vieren. Een opmerkelijke uitnodiging, waar naar schatting 600 predikanten gehoor aan gaven. En natuurlijk vond de bijeenkomst op een maandag plaats, daags na de zondag waarop de meeste predikanten druk in de weer zijn geweest met liturgie en verkondiging; de klassieke rustdag dus voor de predikant na een druk weekend.

Twintig jaar geleden zou zoiets niet mogelijk zijn geweest, beweerde één van de predikanten. ‘We zouden gezegd hebben dat we een onafhankelijk beroep bekleden en dus niet als werknemers konden worden benaderd om naar Amsterdam te komen’. Dat soort gevoeligheden speelden nu niet. Wie de discussies op twitter volgt krijgt te maken met humor, zelfspot en enthousiasme.

Een paar citaten. ‘Nieuwe rage in PKN: dominees met een boordje’.

‘Nieuw woord voor de Dikke Van Dale: togashoot’.

‘Die gasten van PowNed vinden een kudde toga’s op de Dam wel interessant’.

‘De vrucht van jaren van gebed voor Amsterdam: terugveroverd’.

‘Humor: zaterdag kranten vol dominees die vaak niet twitteren en vandaag… dominees trending topic’.

‘Zou er nou iemand op de Dam denken: hee, lekker toegankelijk die lui in die toga’s, van dat geloof wil ik meer weten?’

‘Halleluja’.

‘Hamvraag: Are you a predican or a predican’t?’

‘Pionieren gaan voor relatie-kerk, niet voor activiteiten-kerk’

‘Nieuwe kerk 020 zit vol’

‘Dit zou wel eens een record kunnen zijn: 600 dominees in een kerk bijeen die luisteren ipv zelf aan het woord te zijn’

‘We beginnen met dat wat dominees het liefste doen: een kerkdienst’

‘Wist jij dat je zzp-er bent als dominee? In ieder geval zonder personeel’

‘En nogmaals: Halleluja’

Foto’s: ds. Rebecca Onderstal.