Pinksterverleiding

Pinksteren is meer nog dan andere hoogtijdagen een feest van de oecumene. Dat merk je aan de berichten die binnenkomen bij het bureau van de Raad van Kerken. Zo kwam er een bericht uit Wijk bij Duurstede over een pinksterviering waar ruim zevenhonderd mensen op af kwamen.

Het thema van de viering in Wijk bij Duurstede was: Vuur in ons; mensen bewogen door de Heilige Geest,  op de markt in Wijk bij Duurstede bij. Voorafgaand aan de openluchtdienst riepen de klokken van de twee Wijkse kerken de mensen op om naar de markt te komen. De deelnemers kwamen niet alleen uit Wijk bij Duurstede maar uit verschillende plaatsen in de regio. Ook toevallige passanten bleven op de markt luisteren. Er was een pallet aan mooie bijdragen in de vorm van zang, dans en woord. Onder de inspirerend en bezielende  leiding van Tom van Ginkel bracht het gelegenheidskoor verschillende mooie liederen ten gehore. Rebecca Onderstal verwoorde in haar meditatie de kracht van Pinksteren.

Indrukwekkend, zo zeiden deelnemers, was het vertolken van een Bijbeltekst in zes verschillende talen. De aanwezigen konden hun persoonlijk gebed op een kaartje schrijven en in een schaal op het podium werpen. Pastoor Wouter de Paepe droeg vervolgens de anonieme persoonlijke gebeden op. De persoonlijke gebeden zullen worden begraven onder de historische kastanjeboom bij de pastorie in Cothen.

Na afloop van de ruim anderhalf uur durende bijeenkomst bleef het nog lang gezellig op de markt. Niet alleen in de Grote kerk, waar de Wijkse City Bijbel werd verkocht en een drankje kon worden genuttigd maar ook op de vele zonovergoten terrassen werd lang nagepraat. Aart Batenburg, één van de organisatoren van deze middag, was tijdens zijn slotwoord erg tevreden over de eerste Pinksterviering op de markt in Wijk bij Duurstede. Wijk bij Duurstede  heeft er met deze openlucht Pinksterdienst weer een traditie bij.

Foto’s van de bijeenkomst in Wijk bij Duurstede (Ron van Brenk)