Kerkennacht 2015

Nog een paar nachtjes en dan zitten we in de langste nacht van het jaar en lijken de zomeravonden nog een heel eind weg. Toch kunnen kerken alweer worden aangemeld voor de Kerkennacht 2015. De Kerkennacht vindt plaats in het weekend van 19 -21 juni 2015, het weekend met de kortste nacht van het jaar. Tot nu toe zijn er negen kerken aangemeld in onder andere Amsterdam, De Rijp, Den Haag, Groningen en Venray, maar de verwachting is dat er nog veel meer zullen volgen. In 2013 waren er zo’n 600 kerken en gebedshuizen geopend in ongeveer 60 gemeenten en kwamen er meer dan 150.000 bezoekers op af! Kerken kunnen aangemeld worden via de site.

Naast het aanmelden op de website is er voor zowel bezoekers als voor kerken verschillende informatie te vinden. Bijvoorbeeld impressies van voorgaande jaren, de kerken die meedoen en praktische informatie voor de kerken. Daarnaast is er voor deelnemende gemeenten de mogelijkheid om per plaats een site te maken die net zo in elkaar zit als de landelijke site. De inhoud is zelf te bepalen en de Stichting Kerkennacht zal dit bekostigen.

Het jaarthema van Kerkennacht 2015 is Kerk Binnenste Buiten. Dit is niet verplicht, maar slechts een handreiking. Wat betekent dit thema? Laat de omgeving meegenieten van wat er gebeurt. Keer je als kerk niet naar binnen, maar laat buiten zien wat je binnen doet. Ga naar buiten en laat anderen zien wat je bezig houdt. Deel het karakter van de kerk met de (seculiere) wereld om je heen. Zoek daarnaast bondgenoten in je eigen plaats en werk het op je eigen manier uit.

Voor aanmelding, meer informatie en deelnemende kerken, ga naar www.kerkennacht.nl, mail naar info@kerkennacht.nl of kijk op Facebook: Kerkennacht.